18. تير 1396 - 8:04   |   کد مطلب: 22853
صبریه: زنان خانه‌دار ایرانی فعال‌ترین اعضای شبکه‌های اجتماعی اند.

یادداشت پایگاه خبری تحلیلی صبریه؛ با عمومي شدن دسترسي به شبکه هاي اجتماعي مجازي و افزايش تصاعدي ضريب نفوذ اينترنت در ايران و در کنار آن افزايش تعداد سايت ها و وبلاگ هاي زنان و پايگاه هاي اطلاع رساني بر روي اين شبکه جهاني، کاربران توجه ويژه اي به اين شبکه ها داشته اند. بنابراين هدف کلي پژوهش بررسي عوامل موثر بر حضور زنان در شبکه هاي اجتماعي مجازي مي باشد. عواملي همچون؛ نوع رابطه ايجاد شده (با اعتماد صميمي- محافظه کارانه)، استفاده از مزيت ها، نوع فعاليت (منفعل و فعال)، تعدد کاربردهاي مورد نظر از استفاده و تعدد شبکه هاي اجتماعي مورد استفاده بر حضور زنان در شبکه هاي اجتماعي موثر است.
 

قدرت انتخاب و اختیار در نمایش جنبه های مختلف زندگی روزانه و شریک شدن آنها با سایر افراد در اینستاگرام گاهی فقط در حد و میزان یک نمایش ساده چهارگوش نیست، بلکه منجر به فرهنگ سازی و ایجاد سلیقه ای عمومی بین مخاطبان می شود. این اتفاق در صفحات پرمخاطب نمود بیشتری خواهد داشت. از باب شدن اقلام پوششی و طرح های گلدار و خالدار و... تا- به صورت ناخودآگاه- ترویج سبب زندگی پرهزینه و لوکسی که بیشتر به مصرف گرایی شباهت دارد. اما نقش زنان نه تنها به عنوان عمده مخاطبان این دست عکس ها، که حتی در ایجاد این فرهنگ هم قابل تامل است.

 

تعریف، توضیح و توصیه برای خرید از فروشگاهی خاص، برندی خاص با قیمت هایی عموما بالای سطح متوسط اقتصادی جامعه و ایجاد نیازهای کاذب در مخاطب موجب ترغیب بیشتر او برای داشتن و مالکیت بیشتر هر آنچه به مد و سلیقه عده ای نزدیک تر است می شود. همه گیر شدن نوع لباس و زیورآلات تا لوازم منزل و مبل و ظروف و... که بیشتر به ویروسی واگیردار شبیه است، از پیامدهای به اشتراک گذاشتن این قبیل عکس های شخصی از دنیای شخصی است.

 

زنان خانه‌دار ایرانی فعال‌ترین اعضای شبکه‌های اجتماعی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، این نظرسنجی را در ۳۱ استان کشور و با نمونه ۴۴۰۰ نفر با موضوع «بررسی دیدگاه شهروندان ایرانی در مورد شبکه‌های اجتماعی» انجام داده است.نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:- بیش از نیمی از ایرانیان عضو هیچ یک از شبکه های اجتماعی مجازی نیستند.- بررسی رابطه بین عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و جنسیت نیز نشان می‌دهد که مردان و زنان تقریبا به یک نسبت عضو شبکه های اجتماعی هستند.همچنین وضعیت تاهل‌ حاکی از این است که افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد عضو شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند، بطوری که متاهل‌ها سهم ۶۲.۷ درصدی و مجردها ۲۷.۴ درصدی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند.بین سن و عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز رابطه معکوس وجود دارد، به طوری‌که با افزایش سن، میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.- مقایسه تحصیلات افراد و تاثیر آن بر عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهد بیشترین آنها، کاربران با مدرک دانشگاهی کاردانی و کارشناسی و همچنین متوسطه و دیپلم هستند. ضمن اینکه کاربران دارای مدرک دکتری و دروس حوزوی، سهم ناچیزی از استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را به خود اختصاص داده اند.- این نظرسنجی نشان می دهد که افراد خانه دار در کنار دانشجویان و دانش آموزان بیشترین کاربران شبکه های اجتماعی مجازی هستند.- بیشترین سهم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در کشور با سهم ۲۸.۲ درصدی متعلق به زنان خانه‌دار است. سربازان، دانش آموزان و دانشجویان و بیکاران در رده های بعدی بیشترین سهم استفاده از شبکه های اجتماعی قرار دارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

پارلمان مجازی ایران
سلامت نیوز
فوت وفن
هواشناسی کرمانشاه
پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمی سيد علی خامنه ای (مد ظله العالی)
پویش- دخترانه- ما زنده ایم
تلگرام صبریه